Nataša Kragulj: Djelujemo kao odgovoran akter sistema

Banja Luka 29. april

• Uspostavljanje kulture rizika je neophodno na svim nivoima organizacije, od operativnog do upravljačkog

• Kao digitalna banka, kroz automatizovane procese, algoritme odlučivanja i prediktivne modele brže identifikujemo rizične segmente i obrasce ponašanja, preveniramo rizike i efikasnije donosimo odluke

• Osim što implementiramo promjene, kroz konstruktivan dijalog sa nadzornim tijelima, razmjenu stručnih mišljenja, nastojimo da proaktivno doprinosimo razvoju i unapređenju regulatornog okvira

• Poštovana gospođo Kragulj, imate bogato iskustvo u oblasti upravljanja rizicima u bankarskom sektoru.

 

Banke Biznis Nataša NaslovnaMožete li nam reći koje su ključne lekcije koje ste naučili tokom svoje karijere kada je riječ o toj osjetljivoj oblasti?

– Jedna od prvih usvojenih lekcija jeste da rizici sa kojima se suočavamo u svakodnevnom poslovanju nisu kočnica rasta, već partner koji omogućava održiv rast. To znači da moramo govoriti jezikom biznisa, a ostati istovremeno vjerni principima kontrole i odgovornosti. Živimo u vremenu brzih regulatornih, ekonomskih i tehnoloških promjena, rizici evoluiraju, transformišu se iz jednog oblika u drugi, a naša odgovornost nije da ih eliminišemo, jer to nije moguće, već da gradimo otpornost, a to možemo samo ako ih razumijemo, anticipiramo, kvantifikujemo i donosimo odluke koje su u skladu sa našim apetitom za rizik i dugoročnim ciljevima. Takođe, uspostavljanje kulture rizika je neophodno na svim nivoima organizacije, od operativnog do upravljačkog jer tek kada postoji jasno razumijevanje na svim nivoima, možemo govoriti o otpornosti i dugoročno održivom poslovanju.

• Koji su trenutno najveći izazovi u upravljanju rizicima s kojima se suočava Addiko Bank Banja Luka?

– Upravljanje rizicima kao dinamičan proces zahtijeva kontinuirano prilagođavanje promjenama u ekonomskim kretanjima, regulatornom i pravnom okviru, te u konačnici i ponašanju korisnika. Rast inflacije, geopolitička kretanja, politička nestabilnost, sve kompleksniji regulatorni ambijent, adaptacija kroz inovativna digitalna rješenja… samo su neki od izazova balansiranja između osiguranja održivog rasta uz istovremeno očuvanje stabilne kapitalne osnovice i visoke operativne likvidnosti.

 

VJERA U DUGOROČNE PARTNERSKE ODNOSE

 

• Kako procjenjujete uticaj trenutnih ekonomskih trendova na strategiju upravljanja rizicima banke?

– Aktuelni ekonomski trendovi kao što su usporeni privredni rast, inflacija, geopolitičke tenzije i promjene u fiskalnim politikama, zatim važno je naglasiti i uticaj političke nestabilnosti, kako u zemlji tako i u regionu itd., utiču na neizvjesnost u planiranju i donošenju odluka, zbog čega zahtijevaju budnost i oprezno upravljanje rizicima. U tom kontekstu, fokusirani smo na prilagođavanje modela rizika, prevenciju i jačanje sistema ranog upozoravanja, intenzivni monitoring ključnih indikatora te proaktivno upravljanje usklađenošću. Ovakvim pristupom djelujemo kao odgovoran akter sistema, osiguravamo operativnu stabilnost, štitimo interese klijenata i integritet Banke.

• Na koji način se Banka prilagođava promjenama u regulatornim zahtjevima u oblasti upravljanja rizicima i možete li podijeliti iskustva o saradnji s regulatornim tijelima i izazovima u ispunjavanju njihovih očekivanja?

– U svjetlu rastućih regulatornih zahtjeva kontinuirano osiguravamo operativnu usklađenost, te unapređujemo kontrolne mehanizme kako bismo održali najviše standarde usklađenosti. Osim što implementiramo promjene, kroz konstruktivan dijalog sa nadzornim tijelima, razmjenu stručnih mišljenja, nastojimo da proaktivno doprinosimo razvoju i unapređenju regulatornog okvira. U praksi to znači da učestvujemo u radu stručnih radnih komisija, uključeni smo u javne diskusije i dijelimo povratne informacije proistekle iz naših operativnih praksi. Vjerujemo u dugoročne partnerske odnose zasnovane na transparentnosti, zajedničkom razumijevanju i težnji ka istim ciljevima – zaštiti klijenata i jačanju otpornosti finansijskog sistema.

IZBJEGAVAMO KOMPLIKOVANE I VISOKO RIZIČNE INVESTICIJE

 

• Kako balansirate između preuzimanja rizika i održavanja finansijske stabilnosti?

– Addiko banka je fokusirana na nišu klijenata, prvenstveno fizička lica i mala i srednja preduzeća i to kroz jednostavne, standardizovane proizvode. Shodno navedenom, izbjegavamo komplikovane i visoko rizične investicije, koje nisu u skladu sa našim strateškim opredjeljenjem. Takav poslovni model ne samo da omogućava veću profitabilnost, već je i sigurniji u smislu izdvajanja dodatnih kapitalnih zahtjeva te bolje disperzije rizika, odnosno izbjegavanja koncentracije rizika po sektorima ili klijentima. Kao digitalna banka, kroz automatizovane procese, algoritme odlučivanja i prediktivne modele brže identifikujemo rizične segmente i obrasce ponašanja, preveniramo rizike i efikasnije donosimo odluke. Dakle, upravljanje rizicima je integralni dio svih ključnih poslovnih procesa i odluka koje donosimo, a uz usklađenost sa regulatornim zahtjevima, te stabilnom kapitalnom i likvidnosnom pozicijom, naš fokus ostaje na održivom i odgovornom rastu i očuvanju finansijske stabilnosti.

• Na koji način Addiko Bank Banja Luka pristupa cyber sigurnosti kao dijelu ukupne strategije upravljanja rizicima i koje mjere preduzimate kako biste zaštitili povjerljive podatke klijenata te spriječili curenje informacija?

– Obzirom na rastući značaj i potencijalni uticaj, cyber sigurnost identifikujemo kao materijalno značajan rizik u sistemu upravljanja rizicima. Banka posjeduje robustan sistem sigurnosnih rješenja za detekciju prijetnji, enkripciju podataka i sigurnosnih protokola. Kontinuirano sprovodimo procjene rizika za sve dijelove informacionog sistema, identifikujemo potencijalne slabosti, pratimo cyber prijetnje, te unapređujemo sigurnosne mjere, mitigiramo uticaj eventualnih incidenata i osiguravamo da informacije naših klijenata ostanu sigurne i zaštićene od neovlaštenog curenja. Međutim, bez obzira na nivo sigurnosnih tehničkih rješenja, ljudski faktor je često najslabija karika. Svjesni toga, redovno edukujemo zaposlene s ciljem podizanja svijesti i sticanja znanja i vještina za prepoznavanje i sprečavanje cyber incidenata. Na taj način, jačamo ne samo individualnu odgovornost, već i ukupnu otpornost banke na cyber prijetnje.

BITI KORAK ISPRED PROMJENA

 

• Kako vidite ulogu tehnologije i digitalizacije u budućnosti upravljanja rizicima i da li Banka koristi vještačku inteligenciju ili mašinsko učenje u oblasti cyber sigurnosti?

– Digitalizacija je potpuno transformisala način na koji danas pristupamo upravljanju rizicima i sigurno je da će i u budućnosti vještačka inteligencija, prediktivna analitika i automatizacija i dalje imati ključnu ulogu u unapređenju efikasnosti i kvalitetu procjena. Takođe, vještačka inteligencija je postala ključni alat u modernom pristupu cyber sigurnosti. U Addiko banci, unutar dozvoljenog zakonskog okvira, koristimo njena rješenja za detekciju anomalija i promptnu reakciju na potencijalne prijetnje. Jer vještačka inteligencija ne samo da reaguje na incidente, već i predviđa gdje se potencijalna ranjivost može pojaviti. Posebno su se algoritmi mašinskog učenja pokazali izuzetno efikasnim u analizama velikih baza podataka i detekciji odstupanja od standardnih obrazaca, bilo da se radi o pokušaju neovlaštenog pristupa, phishing napadima i sl. Cilj Addiko banke je da ostanemo korak ispred promjena i sa nastavkom digitalne transformacije da donosimo informisane i pravovremene odluke čime jačamo našu strategiju sigurnosti.

• Usko vezano za prethodna pitanja, kako osiguravate da su zaposleni u Banci obučeni za prepoznavanje i sprečavanje cyber prijetnji?

– Tehnička sigurnosna rješenja ne mogu biti u potpunosti efikasna bez svijesti i znanja onih koji su u svakodnevnom kontaktu sa osjetljivim podacima. Imajući u vidu da cyber rizici evoluiraju i zahtijevaju stalnu budnost, Banka redovno kroz e-learning edukacije, interne obuke, simulacije cyber prijetnji itd. edukuje zaposlene na teme prepoznavanje phishing napada, sigurnosti korisničkih naloga, zaštite povjerljivih podataka i odgovornog ponašanja na internetu. Kroz ove aktivnosti, naši zaposleni uče kako da pravovremeno prepoznaju rizik i reaguju u skladu sa propisima. Dodatno, kroz distribuciju edukativnih materijala putem digitalnih kanala, kao društveno odgovorna Banka radimo i na podizanju svijesti klijenata o cyber sigurnosti.

• I inače, kako osiguravate da su članovi vašeg tima adekvatno obučeni i spremni za suočavanje s izazovima u upravljanju rizicima i koje su ključne inicijative koje planirate implementirati u narednom periodu kako biste unaprijedili upravljanje rizicima u banci?

– U Addiko banci kroz više komplementarnih inicijativa kao što su jačanje data-driven pristupa, primjenu naprednih analitičkih alata i prediktivnih modela, zatim kroz razvoj digitalnih kapaciteta poput primjene vještačke inteligencije u identifikaciji određenih obrazaca ponašanja i detekciji potencijalnih anomalija itd.kontinuirano radimo na unapređenju sistema upravljanja rizicima. Međutim, kvalitetno upravljanje ne zavisi samo od modela i digitalnih rješenja, već i od nivoa znanja zaposlenih i angažovanosti unutar organizacije. Zato poseban akcenat stavljamo na kulturu rizika kroz različite programe obuka za različite funkcije – od prepoznavanja rizika u svakodnevnom radu, preko edukativnih modula za upotrebu novih digitalnih rješenja i vještačke inteligencije, do specijalizovanih treninga i sertifikacija za eksperte u oblasti upravljanja značajnim rizicima u saradnji sa akreditovanim institucijama. To je investicija u budućnost – ne samo u zaposlene, već i u snagu Addiko banke da inovira, bude konkurentna, ostane otporna te osigura stabilan i održiv rast.

Addiko Bank Banja Luka